AKTIVITI KEMAHIRAN MOTOR HALUS
Kemahiran
motor halus memerlukan pergerakan otot-otot kecil, biasanya koordinasi dengan
mata, tetapi juga termasuk pergerakan lidah dan bibir, menggerakkan jari-jari
kaki dan koordinasi kaki-mata Kemahiran motor halus biasanya juga digunakan
untuk tujuan berkomunikasi, kedua-dua fungsi dan ekspresif, misalnya menulis
atau menaip teks, manipulasi peralatan atau membuat kerja-kerja seni.
Semasa
berumur 3 – 5 tahun, kanak-kanak biasanya membuat banyak kemajuan dalam membina
kemahiran motor halus dan kecekapan tangan. Walau bagaimanapun, kemahiran ini
masih memerlukan masa, kesabaran dan banyak latihan. Kemahiran motor halus
termasuk:
• Kawalan
motor okular– kebolehan mata untuk mengikut dan memberi tumpuan ke atas objek
di dalam ruang penglihatan.
• koordinasi tangan-mata – kebolehan untuk melaksanakan aktiviti dengan tangans, berpandukan mata memerlukan ketepatan dalam penempatan, arah, dan kesedaran ruang .
• Koordinasi kaki-mata – kebolehan untuk melaksanakan tindakan dengan kaki, berpandukan pandangan mata.
• Kecekapan tangan – kebolehan dengan tepat memanipulasi tangan dan jari-jari untuk menulis dengan kemas, melukis, kemahiran menaip dan sebagainya.
• Stereognosis – kebolehan untuk mengenal pasti objek yang tidak dapat dilihat menggunakan deria sentuh.
• Persepsi Tactile – interpretasi informasi dipindahkan melalui jari sehingga ke otak.
• koordinasi tangan-mata – kebolehan untuk melaksanakan aktiviti dengan tangans, berpandukan mata memerlukan ketepatan dalam penempatan, arah, dan kesedaran ruang .
• Koordinasi kaki-mata – kebolehan untuk melaksanakan tindakan dengan kaki, berpandukan pandangan mata.
• Kecekapan tangan – kebolehan dengan tepat memanipulasi tangan dan jari-jari untuk menulis dengan kemas, melukis, kemahiran menaip dan sebagainya.
• Stereognosis – kebolehan untuk mengenal pasti objek yang tidak dapat dilihat menggunakan deria sentuh.
• Persepsi Tactile – interpretasi informasi dipindahkan melalui jari sehingga ke otak.
Untuk
kanak-kanak mengembangkan kemahiran motor halus yang baik, ia juga memerlukan
kemahiran sokongan yang diperlukan untuk menjadi lebih baik perkembangkannya.
Sebagai contoh kanak-kanak perlu mempunyai kekuatan dan kecekapan tangans dan
jari-jari sebelum mula memegang a pensel secara betul dan mula membuat aktiviti
menulis. Ini boleh membantu mengelakkan cara menggenggam pensel yang salah.
Membina Kemahiran Motor Halus
Tidak kira
berapa cekap anak anda pada tahap mana-mana kemahiran, selalulah menggalakkan
dan motivasi mereka dengan pelbagai galakan positif untuk meningkatkan
kebolehan mereka.
Ingat, setiap
individu memiliki keunikan kekuatan dan kelemahan. Saya percaya di dalam hidup
ini kita semua perlu belajar untuk memperbaiki kelemahan diri dan boleh
diterima, berikan imbuhan untuk mereka di mana perlu sementara memusatkan
permerhatian menggunakan, membina and menikmati kekuatan dan bakat.
Tidak semua
orang sempurna. Tujuan melakukan aktiviti stimulasi ini adalah untuk membantu
anak anda mengembangkan setiap kebolehan potensi uniknya, bukan untuk
over-stimulate atau cuba untuk membentuknya menjadi super-babies!
Di bawah ini
adalah beberapa cadangan untuk melakukan aktiviti yang boleh anda lakukan
dengan anak anda untuk mengembangkan kemahiran motor halus. Walaupun ia secara
umum, anda boleh menyesuaikannya bergantung kepada tahap kebolehan dan umur
anak anda.
1. Aktiviti manipulasi:
1.1 Manipulasi doh: menggentelnya menjadi bola-bola kecil, memintal menjadi doh yang panjang dan sebagainya.
1.2 Mengoyakkan kertas menjadi cebisan kecil– menggunakannya untuk kolaj atau menggumpalnya menjadi sebiji bola.
1.3 Memintal surat khabar menggunakan kesemua tangan dalam satu masa untuk mengembangkan kekuatan otot.
1.4 Menguntai manik atau makaroni.
1.5 Aktiviti menguntai.
1.6 Memotong menggunakan gunting, menggunakan cengkaman yang betul.
1.7 Manipulasi penyepit baju untuk mengutip objek-objek kecil.
1.8 Bermain fingerplays.
2. Aktiviti sensori
2.1 Melukis menggunakan jari atau manipulasi terhadap benda-benda cecair dengan jari-jari dan tangan misalnya bermain lumpur, melakar menggunakan sos tomato (kicap) di atas pinggan.
2.2 Mengutip objek-objek kecil dengan jari-jari, seperti pegboard pegs, bijiran dan sebagainya.
3. Aktiviti untuk mengembangkan keseimbangan atau stabiliti
3.1 Berjalan seperti kereta sorong, berjalan seperti ketam, bergayut di taman permainan untuk mengembangkan kekuatan bahagian atas badan.
3.2 Bekerja di atas permukaan mendatar seperti papan hitam atau easel di mana memerlukan pinggang untuk dibengkokkan baik untuk membina kemahiran motor halus.
Posisi badan
yang tegak menggalakkan posisi pinggang yang stabil untuk mengembangkan
pergerakan ibu jari yang baik, kekuatan otot-otot motor halus dan menggalakkan
penggunaan kedua-dua otot-otot tangan dan bahu
Jika anda
tidak mempunyai papan hitam atau easel di rumah, tampal keratan akhbar atau
bahan bercetak ke atas dinding dan biarkan anak anda melukis dan menconteng di
atasnya.
Biarkan dia
melukis bulatan besar, menggunakan seluruh tangan. Biarkan dia melukis garisan
lurus melintang di lembaran kertas dari atas ke bawah, menegak dan melintang
dalam kedua-dua arah, menggunakan keseluruhan tangannya.
Manik-manik yang berwarna-warni |
Kanak-kanak bermain manik yang besar. |
Kanak-kanak cuba memasukkan tali ke dalam manik |
No comments:
Post a Comment